Volkswagen'in Yazılım Kolunda Yeni Gelişmeler: Cariad'tan Önemli Açıklamalar!
Volkswagen Grubu'nun zorlu günler geçiren yazılım kolu Cariad'ın CEO'su Peter Bosch, şirketin artık zirveye doğru ilerlediğini belirtti. 2024'te 14 farklı araca yazılım sunmayı hedefleyen Cariad, maliyetlerini azaltırken teknolojik gelişmelere de imza attı. Daha önce birçok modelin gecikmesine yol açan Cariad, gerçekten de işleri düzene sokmayı başarmış mı?

BARAN BEKİ
2020 yılında "ikinci SAP" hedefiyle faaliyete geçen ancak kısa sürede Volkswagen Grubu içinde gecikme ve işlevsizlikle anılmaya başlanan Cariad, nihayet dönüşüm sürecine adım atıyor. Automobilwoche ile yapılan röportajda CEO Peter Bosch, şirketin artık teslimat ve odaklanma aşamasına geçtiğini ifade etti.
SAP, uluslararası alanda en büyük kurumsal yazılım firmalarından biridir.
Volkswagen'deki yazılım sorunları devam ediyor! Cariad'da işler yolunda gitmiyor.
YENİDEN YAPILANMA SÜRECİ
Volkswagen Grubu CEO'su Oliver Blume, 2023 yazında Peter Bosch'u Bentley CEO'luğundan alarak Cariad’ın yönetimine atadı. Bosch’un hedefi, aşırı harcama ve yazılım geliştirme gecikmelerinden etkilenen departmanı yeniden yapılandırmaktı.
Eski Oliver Wyman danışmanı Bosch, geniş kapsamlı bir yeniden yapılandırma süreci başlattı. Geliştirme süreçlerini grubun marka yapısıyla entegre etti, maliyetleri önemli ölçüde düşürdü ve kod kontrolünü sıkılaştırdı.
YENİ YAZILIM YAKLAŞIMI
Bosch’un en kritik hamlelerinden biri, dış sistem tedarikçilerine olan bağımlılığı sona erdirmesi oldu. "Yazılımda hızlı geliştirme döngüleri ile doğrudan kod üzerinde çalışmalıyız" ifadesini kullanan Bosch, çalışanlarının kodu bildiğini, yazdığını, anladığını ve OTA güncellemeleri ile bile değiştirme yeteneğine sahip olduklarını vurguladı.
Geleneksel dış kaynak modelinin modern otomotiv yazılımı için yetersiz kaldığını belirten CEO, şirketin artık birçok süreci kendi iç yapısı altında yürüttüğünü ve bu sayede daha hızlı ve maliyet etkin çalışmalara imza attığını ifade etti. Ayrıca "kodlama" konusunda yetkin olmalarının elzem olduğunu açıkladı.
Son günlerde yapay zeka destekli kodlama araçlarının artışıyla yazılım sektöründeki yapay zeka kullanımı hız kazanıyor. Cariad da bu gelişmelerden faydalanan şirketlerden biri olarak, yapay zeka araçlarıyla kodlama süreçlerini hızlandırırken dışa bağımlılığını azaltıyor.
2024'TE CARIAD'IN ÇAĞRISI
2024 itibarıyla Cariad, 15 farklı markaya yazılım sağlarken, bu sayı günümüzde 14’e gerilemiş durumda. Bosch’a göre, Nisan 2025 itibarıyla Almanya'da en çok satan ilk 10 elektrikli aracın dokuzunda Cariad yazılımı kullanılacak. Şirket, iş gücü yapısını gözden geçirdi, çevik teslimat birimleri oluşturdu ve yönetim kademelerini sadeleştirdi.
ÇİN'DE YERELLEŞTİRME ÇABALARI
Çin'deki Cariad, Xpeng ile ortak bir girişim olan Volkswagen China Technology Company'yi (VCTC) hayata geçiriyor. Bosch, Xpeng'den Çin için yazılım lisansı aldıklarını ancak artık bununla birlikte kodun sorumluluğunun kendilerinde olduğunu açıkladı.
500'ün üzerinde Cariad çalışanı, Çin'in yerel sürüş koşullarına ve dinamik koşullara uygun kodlar geliştiriyor. "Tek boyutlu çözümler artık yeterli olmuyor" diyen Bosch, yerelleştirmenin yazılımın ötesine geçtiğini ifade etti.
Cariad, ayrıca ABD merkezli elektrikli araç girişimi Rivian ile de iş birliğini sürdürüyor.
GELECEK PLANLARI VE ZORLUKLAR
Şubat 2025'te VW, Cariad'dan 1.600 çalışanın işten çıkarılacağını duyurdu. Ancak Bosch, dönüşümün yeniden yapılanmaya ihtiyaç duyduğunu ve kodlayıcı rollerin artacağını belirtti.
"Finansal hedeflerimiz bulunuyor ve geçen yıl bu hedeflere ulaştık" diyen Bosch, yollarda Cariad yazılımlı araç sayısının artmasının şirket geliri üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu vurguladı.
YENİ STRATEJİLERİN ETKİSİ NE OLACAK?
2023 yılında gerçekleştirdiğimiz haberde, Cariad'ın iş yükünü artırırken mevcut iş gücünü azaltma planlarının ne derece başarılı olacağına dair şüphelerimizi dile getirmiştik. 1.600 kişinin işten çıkarılmasına rağmen, Cariad'ın daha fazla yazılımcıya ihtiyaç duyacağı aşikar. Kod geliştirenlerin yanı sıra, işten çıkarılanların yerleri yeni yazılımcılar ile doldurulacak.
Bosch’un, sağlam bir mimari yapı kurarak ilerleyip bunun üzerinde adeta bir yapı inşa ederek esnek bir sistem oluşturmayı hedeflediğini düşünüyoruz. Tam VW platformlarının kullandığı gibi. Örneğin, MQB platformu, önceki üç farklı platformun yerini alarak tek bir modüler yapı için zemin hazırladı ve bu sayede çok çeşitli ürün gruplarını tek bir çatı altında topladı.
Cariad da bunun benzerini uygulamayı planlıyor gibi görünüyor. Güçlü bir temel oluşturarak, ihtiyaç duydukları gibi bu yapıyı esnetmeyi hedefliyorlar. VW, elektrik stratejisinde zorluklarla karşılaşırken, yeni SSP platformu gibi projeleriyle "tek platform, çok model" yaklaşımını zirveye taşımaya çalışıyor. Bu durum aynı zamanda maliyetleri de önemli ölçüde azaltma potansiyeline sahip.
Volkswagen'in yeni araç platformu SSP neredeyse tamamlanmış durumda.
Öte yandan, eğer bu tür bir yapılanma istenilen sonuçları vermezse, VW için süreç daha da karmaşık hale gelecektir. Günümüzde VW grubu araçların "birbirine benzerliği" nedeniye eleştirilmeye devam ediyor. Cariad'ın ve VW'nin yeni yapılarından kaynaklı bu benzerlikler daha fazla dikkat çekecektir.
Artık tek bir platformda daha fazla modeli bir araya getirirken, daha fazla yazılım geliştirmeyi de hedefliyorlar. Sonuçlar zamanla netleşecek, ancak şu anda iki taraf için de işler yolunda gibi görünüyor.